Azala / Portada » Evolución electoral en la CAV: Mitos y Realidades (3)

Evolución electoral en la CAV: Mitos y Realidades (3)

Ion Gaztañaga

Para terminar la serie analizaremos la evolución de la derecha española (en su tiempo UCD/CDS +AP, después PP+UA y ahora PP+UPD) y del PSOE. Soy consciente de que UPD se define de izquierdas, pero lo he incluido en mi análisis junto al PP porque parece que sociológicamente UPD pugna con un cierto espacio con el PP, especialmente en su concepción centralista del Estado. De todas formas, la aportación de UPD en las últimas elecciones tampoco altera significatívamente las conclusiones. Empezaremos por la habitual gráfica por sectores ideológicos:


Observamos que en el año 80 tanto el centro-derecha español (CDS+AP en su tiempo con raya caqui) como el PSOE (raya azul) están parecidos en torno al 13% de los votos. En las elecciones del 84, sin embargo, la derecha inicia una etapa de descenso mientras el PSOE sube espectacularmente hasta el 23%, coincidiendo con un desplome de la izquierda marxista del que se quedaría como casi único referente EE.

Desde el año 84 hasta el año 94, el PSOE comienza una etapa de descenso continuo que le lleva hasta el 17% de los votos, mientras que la derecha española se mantiene en el 9% hasta que inicia en las elecciones 1994-2001 un espectacular despegue que le lleva en el año 2001 al 23% de los votos. Es significativo que mientras la suma PP-UA crece de esta manera, el PSOE no baje y se mantenga, haciendo que la suma española crezca.

La última fase comienza desde el 2001 hasta el 2009 donde el PP tiene un fuerte descenso bajando del 23% al 12% (14% con UPD) y el PSOE comienza una subida muy fuerte en la misma medida pasando del 17% al 27%.

Una vez vistas las evoluciones de cada uno, observemos en la gráfica de coaliciones la suma españolista, que tiene un crecimiento fuerte a partir del año 90 (ver línea azul con rombos):


La evolución españolista tiene cuatro fases:

  • La primera, de crecimiento entre los años 80-84, debido a la subida del PSOE (la derecha había bajado ligeramente).
  • La segunda, de ligero descenso (84-90), se debe a la bajada del PSOE que no puede compensar del todo la subida de la derecha.
  • La tercera, de espectacular crecimiento, se debe a la escalada del PP y el mantenimiento del PSOE.
  • La cuarta, de subida moderada, se debe a un ascenso del PSOE más fuerte que el descenso del PP (y el surgimiento de UPD).

Por otra parte no parece deducirse de las gráficas (necesitaríamos un estudio sociológico) si el avance españolista guarda relación con la participación:

  • Se mantuvo estable entre el 86 y el 90 con una participación del 70%
  • El año 94 el frente español tuvo una gran subida con una participación del 65%, también lo tuvo con el 70% en el 98
  • Ha tenido subidas moderadas con participaciones del 70% en 2005 y del 65% 2009 e incluso con una participación del 80% en 2001.

El avance del españolismo es más acusado que el retroceso de PNV+EA+HB+Aralar (que han descendido desde el año 90 unos 6 puntos desde el 58% al 52%) y eso puede ser posible gracias al desplome que ha sufrido la izquierda marxista desde esa misma época. Es también una tarea importante saber el por qué de cada fase de crecimiento del bloque español. ¿Es el crecimiento del PSOE en los años 80-84 debido a un trasvase de votos de la izquierda marxista? ¿De donde viene el incremento del PP si el PSE se mantiene estable durante los años 90-98? ¿Si el PSOE ha subido entre 2001 y 2005 más de lo que ha bajado el PP, qué ha ocurrido sociológicamente? Uno puede hacer suposiciones basados en su experiencia personal, en la de sus amigos o conocidos, pero debe ser tarea del nacionalismo hacer un estudio sociológico en profundidad para poder atinar en las causas, que seguramente no serán únicas ni homogéneas en todos los territorios.

Ya para terminar, decir que los datos son los datos y las interpretaciones que las haga cada uno. Pero creo que los datos que hemos recogido deberemos revisar algunas interpretaciones y algunos mitos que creíamos muy sólidos. Y algunos de ellos eran sin duda interesados. No olvidemos que los datos son  los síntomas. A continuación toca diagnóstico y después poner remedio. Ánimo y a por el toro Osborne.

Partekatu sare sozalietan / Comparte en redes sociales

Gai honetako beste sarrerak / Otras entradas relacionadas

36 comentarios en «Evolución electoral en la CAV: Mitos y Realidades (3)»

  1. Yo kreo k hay k elegir 1 nicho xa atakar. Es posible k haya desenkanta2 kon el PSOE despues d la marranada k ha hecho.

    Hoy he leido k to2 los independientes de «sensibilidad nacionalista» le han dado kalabazas. Le echaran la kulpa «al regimen» de 30 años, xo aki lo k pasa es k kualkiera se la juega kon 1 gobierno tan debil.

    Os akordais del «gobierno de los mejores»? Pues a ver kienes son. Ahi hay k dar kaña y morder elektorado al PSOE k en kuanto veo k el paro en España suba (se habla ya del 30%!!!!! en 2011) ya veremos komo van las expektativas elektorales del PSOE.

    Si alguien tienen alguna otra idea xa parar la subida en votos d los españoles, k la diga.

  2. Hay que ver como huele aqui a michelin conspirador. La independencia es mala, la transversalidad siempre aunque te den por saco y cambiar la ideología de un partido de más de 100 años.

    ¿Por qué no os dais de baja? El PSOE os está esperando.

  3. A esta gente le da igual que sea PSOE o PP, el caso es pillar sillon. Van de que hay que renovar todo el partido, pero claro, poniendose ellos en las poltronas. No conozco muchos cargos que no hayan sacado tajada. Bueno si, a una persona, pero en cuanto se acabo la legislatura se piró………
    Cuando leo la palabra ETICA, me entran escalofríos, pues muchos de los que aquí escriben, no tienen ni idea de lo que quiere decir, o mejor dicho, se la pasan por el forro… Ahora bien a la hora de dar mitines…. No soy afiliada, no tengo ningún cargo, no como del partido, por lo que me siento libre de opinar como quiera, pues el voto mio bien que os viene.

  4. «Cuando leo la palabra ETICA, me entran escalofríos, pues muchos de los que aquí escriben, no tienen ni idea de lo que quiere decir, o mejor dicho, se la pasan por el forro…»

    Estaria bien saber de kien estas hablando, ya k hablas d muchos, +k nada xa k t puedan kontestar. A mi la palabra ETIKA no me da ning1 miedo ni me pasa x ning1 forro. A ti la palabra libertad de expresion se ve k t da alergia y eres + bien d las eskuela d la mordaza.

    «No soy afiliada, no tengo ningún cargo, no como del partido, por lo que me siento libre de opinar como quiera, pues el voto mio bien que os viene»

    A mi no me kuentes tu vida. Aki es libre d opinar el k kiera, tenga kargo o no o sea o no afiliado. Se ve k hablas mucho d etika, xo no la praktikas.

  5. Cómo joden los datos cuando no ayudan a sostener los mitos que os rondaban por la cbeza e?

    1-Ibarretxe no ha conseguido sacar mejores resultados que otros candidatos anteriores. De hecho,el Mitxelin ARDANZA sacó mejores resultados.Y GARAIKO tb.

    2-Los españolistas SUBEN (no se mantienen)

    3-El nacionalismo institucional va a la baja desde el 2001.Las causas habrá que analizarlas pero es un hecho.Y casualidad donde más baja es en núcleos urbanos.¿Por qué?No será por falta de radicalidad no¿?

    En fin.

  6. «cambiar la ideología de un partido de más de 100 años»

    Sabes que pasa Gudaroste?Que eres tu quien no tienes ni pajolera idea de la ideología JEL del partido. Y ese es tu problema; que algunos creemos en Jaungoiko ta Lege Zarra y otros os lo pasáis por el arco del triunfo.

    Por cierto, a quienes de los que escriben os referís como faltos de ética?En fin…

  7. Felicito a Jon Gaztañaga por sus 3 trabajos. Son esclarecedores. Etica…, vivir del partido o del entorno…, libre para opinar…¿De que vamos?

    Yo soy alto, guapo, de ojos azules, millonario, me gustan las morenas, cumplo con mi culto religioso, doy limosna una vez a la semana, me hago la manicura asiduamente, gasto ropa de marca, mis menús del día me cuestan unos 25 euros, engaño a mi… ¡ME PLANTO!

    Nos han tangado el tinglado y nos lo seguirán tangando. Ni antes ni después del Aberri Eguna he oído ni leído nada a mis líderes políticos del nacionalismo vasco democrático nada que me ilusione. Nada que me diga por donde irán «los tiros» desde la bancada en la que se sentarán con cara de… Nada de como reorientaran sus organizaciones. Si renovarán algo o nada. Es cedir… SIGO CON LA MISMA CARA DE MEMO QUE SE ME QUEDÓ DESPUÉS DE OIRLE AL SR.LÓPEZ PROCLAMARSE TXAPELDUN!!!

    Mañana sol y buen tiempo para todos.

  8. Andar ahora diciendo «A esta gente le da igual que sea PSOE o PP, el caso es pillar sillon. Van de que hay que renovar todo el partido, pero claro, poniendose ellos en las poltronas.»

    Yo soy partidario de la renovación, no tengo ningún cargo, ni aspiro a ninguno y no creo que tenga que pasar ninguna prueba de autenticidad abertzale.

    El apego sillón es algo inherente al poder y la política en cualquier tiempo y lugar y los vascos no íbamos a ser menos. El apego al sillón existe en todos los partidos y todas las tendencias dentro de los mismos. Precisamente para evitar eso es necesaria una renovación continua.

    Como ejemplo pondré el caso de EEUU donde Obama va a estar como mucho 2 legislaturas y además ha hecho pública su declaracióin de la renta. Un buen ejemplo a seguir.

  9. Igomendi, cuando te quitas la boina de sabiniano, se te nota la marca en la frente, esa raya, que nos se para a ti con tu buru pipiya janda, y la mia sin ningun tipo de raya ni limite, vamos que no soy esclavo de ideas SOBREVALORADAS, como tu, DENTRO DE tu (nano), CONTEXTO CULTURAL.

    No he visto en ninguno de tus escritos, ninguna aportacion que no sea producto de tu paranoya ultrasabinianna y antiindependentista, merecen los POLITICOS, como tu, un analisis exhaustivo, del porque de esas actuaciones tan surrealistas e irresponsables, guiadas ppor un afan de poner bronca donde hay paz.

    Creo en defenitiva que tu con la MERRY HARÍAS BUENA PAREJA, ya te vi por la televisdion el dia del aberrieguna de ea, aplaudiando hasta con las orejas.Yo me recogí y pense en nuestro pais, pero no fui a ninguna manifestacion, porque yo llevo mi pais en el corazon, no como tu que estas pendiente de una camara, y pones unas caras de no se que, porquerla verdad nos miras por la tele, sabes como, COMO LAS VACAS CUANDO PASA EL TREN, una mirada inexpresiva, que no sabes si te está escudriñando, o en realidad se esta aguantando un pedo, o un RETROPEDO.

    Anda teleñeko sasbindarra, tomate una tila, y no l destroces lo que queda del lehendakari, menuda aliado que ha encontrado contigo. Obia zin zuedi erditik kendu, eta beste batzukin tratua iyia, aldeintzak aizia artzea, INUXENTIA.

  10. Arrano, kuanto tiempo sin eskutxar tus flatulencias, se me ha saltado 1 lagrima de emocion. Supongo k komo buen vasko, esta semana santa habras meditado en JEL x tu patria Euzkadi, sabiniana hasta la medula aunk el tal Lopez kiera a toda kosta figurar en la final de la kopa del athletik.

    Arrano kreo k tu harias 1 gran pareja kon Basagoiti «el txistes» k tiene 1 sentido dl humor inkluso mejor k el tuyo. Y en las flatulencias t gana sin pestañear. Trankilo pajaro k la pasa y la kontrapasa ya ha pasado y ahora es epoka de buitre español.

  11. x cierto Arrano e inkisidores varios, xa ilustraros os rekomiendo el ultimo artikulo d Armaola, k es largo xo muy interesante:

    http://armaola.blogspot.com/2009/04/un-post-bien-largo-y-por-puntos-ver-si.html

    UN POST BIEN LARGO Y POR PUNTOS

    1. Ha habido, hay y parece que habrá en el futuro corrientes de opinión, que quieren hacer ver que en el PNV hay 2 sensibilidades muy marcadas. Lo he entendido cuando el que se dejaba arrastrar por esa corriente provenía de fuera del propio partido. Cuando ya, el que se deja arrastrar por esa corriente es de dentro, ya me preocupa bastante. Si, me refiero a la diferenciación que se está haciendo en 2 bandos. Autonomistas- transversalistas contra independentistas -soberanistas. A mi entender, esto es infumable y debería pararlo alguien con autoridad, por ejemplo el EBB. Y lo más triste de esta historia es que algunos de los llamados transversalistas se lo están creyendo. No voy a ser yo quien haga un tratado sobre nacionalismo pero si algo me enseñaron en casa fue: Que las tres palabras de la sigla inventada por sabino Arana y su hermano sugieren, que quien se agrupe en torno a este partido, reivindica una nación. Nación, que si alguno está despistado, existe aunque no se reconozca. Partido que nació como instrumento de consecución de un objetivo, que debe guiar en todo momento a quien milite en él. “El reconocimiento de EUZKADI como soberana para tomar sus propias decisiones”. Me gusta más el término en Euskera.Burujabetasuna. Que no es otra cosa que ser dueño de tu propio ser. Por tanto, ya vale de discusiones estériles de si somos transversalistas, soberanistas, independentistas, autonomistas o incluso funambulistas. Somos miembros de un partido que se autodefine como vasco y sólo vasco. Reconocemos otras naciones y otras nacionalidades como la española o la francesa y las respetamos, así como respetamos y envidiamos (por cuanto que se reconoce su nacionalidad) a quien se sienta español , vasco-español, francés, vasco – francés e incluso francés-vasco. Pero no es nuestro sentimiento, porque ni España ni Francia son nuestras naciones, aunque en nuestros carnets de identidad verse lo contrario. Por tanto, el PNV es soberanista por principio. No estaría de más que el EBB lo recordase.

    2. Como estrategia no estoy dispuesto (aunque la quiero)a ir reivindicando la independencia cada 2 por 3 (se nos ve el plumero). Además, se pueden hacer muchos tratados de si la palabra independentismo tiene significado a estas alturas. Hace años, en una tertulia española, decían temer mucho más a los nacionalistas en teoría moderados, que a los adalides de la verborrea agresiva y democrática. Porque al fin y al cabo, mientras algunos se desgañitaban contestando a las salidas de tono de alguno, los “moderados” aprovechaban la situación por la parte “de atrás”, para ir cogiendo más y más cotas de soberanía en forma de competencias, presupuestos y en definitiva, bienestar para nuestro país. Es decir, mientras desde las filas del partido se reivindicaba todo y/o más, los “hacedores” del partido metidos en tareas de gestión, se hacían con más y más cotas de autogobierno. Aún así, a veces la verborrea de alguno, entorpecía la labor de consecución del objetivo.

    3. No sé qué es lo que va a pasar en estos momentos en el partido. Lo que le pase a una u a otra persona me la trae al pairo. Me importa el partido en sí mismo y no porque el partido sea para mí el objetivo a salvar, sino porque creo y estoy convencido de que es el mejor instrumento para reivindicar EUZKADI como nación. Lo he dicho en más de una ocasión, las personas pasan, los proyectos deben continuar.

    4. Mi objetivo no es Gobernar con los socialistas, ni con los aralaristas, ni con los cuasi-extintos Madracistas y Ziarristas. Claro que no me gusta un gobierno con los socialistas, pero tampoco me gusta con quien me zancadillea desde dentro de casa en el gobierno. Mi objetivo es gobernar en solitario y con mayoría absoluta, porque así lo haya querido la sociedad vasca, porque considera que soy el que mejor puede gestionar este país, sea independiente, sea Marciano o se defina como una congregación de Coralistas. Lo mismo que los socialistas querrían un país socialista y de izquierdas o los del PP un país de derechas y/o liberal.

    5. Me hace gracia cuando algunos dicen aquello de que el PNV quiere el poder a toda costa. Pues claro sinsorgos, como cualquier partido que se precie. Y me hace gracia cuando dicen que el discurso del domingo fue radicalmente nacionalista. Pues por supuesto, ¿pero que esperan algunos de un partido que se proclama a sí mismo como tal?

    Conclusión: Soy nacionalista vasco. Pertenezco al único partido a mi entender, que puede congregar la suficiente adhesión como para llegar al objetivo que persigo. Nunca defenderé la violencia para reivindicar absolutamente nada. Soy soberanista. Entiendo la transversalidad o la centralidad como un medio, no como un fin. Nunca diré de nadie que es menos nacionalista o menos soberanista que yo (allá cada cual con su sentimiento) pero tampoco permitiré que alguien diga que es más nacionalista y más soberanista que yo. Nunca haré la diferencia entre soberanista y autonomista, ya que esta última también la entiendo como un medio adaptado a circunstancias de país y pueblo. Soy independentista. Entiendo una independencia desde el prisma del derecho a decidir mi propio futuro.

    Pero sobre todo soy demócrata y nunca trataré de imponer a nadie mi pensamiento pero tampoco entiendo como demócrata que se me impida nada si lo hago con respeto. Trataré de convencer. Es más lento pero más seguro. Quizá yo no vea una Euzkadi soberana, pero no me preocupa. Mi abuelo no conoció la democracia, pero estoy seguro de que murió tranquilo sabiendo que llegaría y que él había trabajado por ella. Me enseñaron a subir al monte dando vueltas. Nos ha caído una roca grande en el camino, quizá porque tratábamos de atajar, pero eso ya no importa. Ahora hay que saber que puede haber más caminos o que nos costará mucho sudor quitar la roca de en medio. Pero nosotros a lo nuestro. Porque sabemos hacerlo. Porque lo hemos hecho durante 30 años y 70 más, muchos de los cuales perseguidos. Que no nos den lecciones.

    Por cierto, si empujamos todos a la vez, sabiendo que el objetivo es el mismo, estoy seguro que quitaremos la roca o todas las rocas que se interpongan en nuestro camino.

    Gu geurera.

    P.D. Aún así criticaré y seré vehemente, con quien crea que con su comportamiento y su estrategia, nos aleja del objetivo propuesto, que por supuesto, entiendo es el mismo si milito en el mismo partido.

    Y no es hora de poner el retrovisor como dicen algunos, es hora de poner las largas y dirigir nuestro navío a lo que iluminemos. Eso sí, con sólo un capitán de barco. Que de momento se llama Iñigo Urkullu. Y su tripulación, el EBB.

    Pues sí que me ha salido largo el post. Vaya ladrillo. Claro, tanto tiempo sin escribir…

  12. Igomendi, no estoy pa rollos, no soy capaz de leer esa epistola, la merry seguramente le sacara partido y le dara su PUNTO de interpretacion.

    por favor igo, no me tortures más, eres másalarmista que la presentadora del TeLEBERRI.

  13. Si Arranotxu lo tuyo es el terno tabernario, la farfulla que alguien te suelta mientras agujereas con los palillos las aceitunas y te bebes el clarete y luego nos pontificas esos estados de ánimo que tenemos que tener mientras el gafotas español se pone los pertrechos de la lendakaritza y ETA anuncia bengalas de bienvenida. No, Arranotxu, que yo comprendo que un veraneo en Benalmadena u Oropesa pues te puede despejar de la realidad de euskadi y pensar que todo es darle al mambo en los chous playeros. Pero no Arranotxu pero es que hay que pensar un poco en otras cosas, no seas asau.

  14. Veo que la cosa se anima, todos los del PNV no podian ser así.

    Lo que os jode es que no haya un gobierno PNV-PSE.

  15. Igomendi muy bien por lo de Armaola. Ahí hay principios, base ideológia, herencia histórica…

  16. Merry me hacen gaciasus salidas, que xelebre eres, lastima que politicamente deambvules por el spacio, como un cohete txatarra, sin rumbo fijo, y en orbita, una orbita misteriosa., una nave espacial abandonada.

    PERO PERSONAJES, COMO TU E IGOMENDI, de vuestra pequeña inteligencia, SOIS UN PELIGRO, para cualquier politico que quiere vertebrar en Euskadi, una oferta politica real, dado vuestro ya conocido cainismo.No se dentro de la demanda de puetos, excluido el psoe, os vais a arrimar artesanos de la politica como vosotros, aunque a veces os veo mas cerca de ROSADIEZ que del PSOE, donde ya estais tocando las aldabas, para matxacar como kukaratxas a los soberanistas.HayMerry siga con el HOLA, de a cual es una fansa ultraortodoxa o escuche e FEDERICO y sus txismes para le PELU.

    Merry es la pareja idel de KORBATXO, te lo pongo en euskera, que es tan ignorante que amenza hasta a MAZO.

    Igomendi, tu mayo hazañanpolitica debeser subir el GRANKAN, y tratar de ver donde estaba Euskalherria desde arriba de la noria, como se te nota, cuando te quitas la boina sabiniana, la raya entre el sol y la sombra, y lo pequeño de que Dios te ha dotado, para pensar y razonar, YA ESTAMOS HARTOS DE SECTARIOS COMO TU Y LA MERRY.

  17. Esan nahiko nuke Igomendin hitzak irakurrita, oso interesgarria iruditzen zaidala esaten duena. Gauz batzuk ez ditut ongi ikusten, adibidez transbertsala izatearena edota subirotasunaren aldetik egiten duen hildo hori bezela. Baina orokorki uste dut hemen gauden gehienok berdin pentsa dezakegula.
    Pena da, aste askotan artikulu eta postak irakurtzen ibili ondoren, hauetan agertzen den pertsona batzuek oso lan txarra eta oso era eskaxak erabili dituztela eta beraz, hauek irakurrita, sinezgarritasun asko sortzen dela irakurtzen dugun pertsonon artean.

  18. Transbertsala izatearen ideia ongi egongo litzateke ez bagenu izango hainbat urtetako esperientzi txarrak sozialistekin. Egia esan, sozialistekin egoniko urteak oparoak eta gauza on askotako urteak izan zirela. Baina Euskal izatearen ideiarentzat eta gutxieneko minimo batzuk ematen zizkigun estatutuaren osotasunerako atzerako traba izan ziren. Bestaldetik, sozialistek eta popularrek transbertalismo ideia euren erara nahi dute eta nahiko dute. Hots, nire erregelak erabili edota bestela ospa. Ez dut esaten erradikaltasunera jo behar denik, hortan denok ados gaudela uste dut, baina bai jakin beharreko zerbait dela. Ezin da subirotasun bat lortu, nahi ez dutenen artean eurekin hitzegin eta gainera euren joku erregelak erabiliz. Azkenean tranpa eginez amaituka delako. Eurek guri tranpa eginez. Eta hori orain arte ikusi da. Euskal munduaren bildurra dute, ezin diote ahotsik eman, hori egitea Euskadi normalkuntzara eramatea bait da. Normalkuntza gauz xinple batzuren onarpena izanik. Eta beraz, hauon ideien arabera Euskadi bere eite eta izanean burujabe izan daitekela inongo espainiar gobernurik gabe.
    Ez dakit, nire uste apala da, eta esten dudan bezala, uste hau urteetako azterketa baten ondorioz etortzen zaizkit burura.

  19. Zeredozer laguna: kontuan izan behar da transbersalitatea ez dela proposamen finko bat baizik eta batez ere portaera bat, modu bat euskal hiritarraren aurrean aurkezteko. Zoritxarrez oraingoan sozialistek itxura hori ematen lortu dute, nahiz eta gero eta berehala frentismora jo.

    Guk transbertsalak izan behar dugu izatez eta ez taktika ala koiunturalismo hutsez, euskal hiritarrak behar duen segurantza bere eskubide partikularrei dagokionez argi geratu dadin, haustura eta esklusio bideak itxiz. Eta egia esateko abertzaleak izan gara transbertsal bakarrak, 12 urtez sozialistekin euskal gobernuan egon baikara eta gerora Ezker Batua izan baitugu gurekin.

    Hauxe diozu ere:
    «Ezin da subirotasun bat lortu, nahi ez dutenen artean eurekin hitzegin eta gainera euren joku erregelak erabiliz. Azkenean tranpa eginez amaituka delako. Eurek guri tranpa eginez».

    Subirotasuna ez da gauza abstraktua baizik eta zehatz-zehatza. Hemen noski kontuan izan beharko da dugun burujabetzari ematen zaion garrantzia. Nire ustez ildo hori da markatua dagoena eta bertatik sahiestea suizidoa besterik ez litzateke izango.

    Pentsatzea españolekin ezer adostu behar ez dela eta subirotasuna lortzeko bide bat dagoela adostasun horretatik aparte ez da bakarrik suizidioa, baizik eta Euskadin hiritarren arteko borroka suspertzeko bidea eta beraz erradikalitate español zein MLNVkoari indarra ematea.

    Españolekin adostasunetara iritsi behar dugu beraiek hitza bete ez arren. Estatutoa ez dute bete, baina ezinbesteko pausoa da Burujabetzaren bidean. Beste zeozer adostu beharko dugu aurrerantzean. MLNVko berek ere adostasuna lortu nahi dute españólekin. Guk zergaitik ez?

  20. Ponpoxari (jo ze ongi geratzen den hori): Ez dut esaten transbertsalak izan ez garenik edota ez garela izan behar. Kontzeptua ongi dago, baina izateko era asko. Hori da akatsa. Ezin da esan transbertsala izan behar dela bestela hiritarren apurketa etorriko litzatekeelako eta ginera, MLNV-koei jokoa egingo zaielako. Hori, kontzeptu hori, da gaizki datorkiguna. Hots, ezin gara espainiarrrek esaten dutenaren menpe egon, eta esaneka egongo direla beti jakin behar da. Ahalegin guztiak egin behar dira herritar (edota hiritar, nahi duzun bezela) gehienak gure euskal ikuspuntura eta sozietatera hurbiltzeko, baina jakin dezagun zatiketa hor egongo dela beti. Honekin ez dut esaten ez denik espainiarrekin hitz egin behar esaten duzun bezela, beti hitzegin behar da, eta denekin. Guk ezingo dugu gure xedea lortu, igomendik esaten zuen bezela, subirotasuna, zatiketa horren beldur bagara. Eta gehiago MNLV-ea bezela jokatzen hari garenaren zentzua izaten badugu. Tamalgarria da hori pentsatzea, eta horrek egiten du gu euskaldun sentitzen garenon artean, ez adostasunean bizitzea (ez ditut sartzen HB edota MLNV-ko pertsonaiak). Eta Panpox lagun hori, lehenik euskaldun sentitzen garenen artean ados ez bagara ipintzen, aberri egunean ikusi zen bezela, gutxiago espainiar sentitzen diren guzti haiekin.
    Subirotasunari buruz diozuna, ez dut ongi ikusten. ez da gauz zehatza. Ez dugu subirotasunaren kontzeptu berdina euskaldun batzuk eta besteok. Adibidez, batzuk autonomia bateko subirotasuna eman diezaiokete zerbaiti eta beste bazuk nazio independiente bati. E da berdina Bodin batek edota Rousseau batek esango dizuna. Beraz, eta hau jakinda, gauzak ahalik eta xuabeen egitea ongi legoke, baina batzuren eta besteen jokoetan jausi gabe. Talkak beti egongo dira, gurea da hauek askoz ere leunagoak izatearen kontu izateak.

  21. Kaixo Ion! Eskerrik asko zure lana gurekin konpartitzeagatik.

    Interpretazioak zailak dira beti. Hitz egin dugu aurretik gai honi buruz, eta nik nahiago ditut erroldako datuak erabiltzea, hau da, abstentzioaren datuak azterketa barnean sartzea. Biak dira zilegi, noski. Hori bai, demokrazia zaleak bagara eta benetan pentsatzen badugu gauza ona dela bozka ematea, eta ahalik eta jende gehien botua ematea (eta bide batez hauteskundeetara aurkezteko aukera izatea), uste dut epe ertain-luzerako edozein estrategiak boto kopuruak hartu behar dituela kontutan.

    Edonola ere, beste zenbait aldagai eta datu erabili behar dira ere bai azterketa osatzeko, besteak beste demografikoak. Hauteskundeetako hauteslegoa ez da berdina, ezin ditugu alde batetik bestera mugitu emaitzekin bakarrik. Hauteslegoa ez da berdina, etengabeko aldaketa dago konposizioan, are gehiago 1980tik gaur egun arte hauteskunde soziologia asko aldatu da. Pentsa, garai hartan oraindik jaio ez ziren asko egun hautesleak dira.

    Amaitzeko, edozein sistema erabilita ere, garbi dago boto estatalistak gora egin duela. Hori eta beste zenbait gauza esplikatzeko baudaude tresna estatistikoak gure eskura, hoberena duen izaera longitudinalagatik da CIS-eko hauteskunde osteko inkesta (1980tik 2009ra). Estatalistek egina dituzte inkesta hauen eta beste askoren azterketa, gai honetan abertzaleei aurre hartu diete aspalditik.

    Ongi izan!

  22. «Ezin da esan transbertsala izan behar dela bestela hiritarren apurketa etorriko litzatekeelako eta ginera, MLNV-koei jokoa egingo zaielako. Hori, kontzeptu hori, da gaizki datorkiguna. Hots, ezin gara espainiarrrek esaten dutenaren menpe egon, eta esaneka egongo direla beti jakin behar da».

    Nik ez dut esaten, ene laguna, transbertsalak izan behar dugunik españolek esaten dutelako baizik eta hala izan behar delako, euskal herritar guztien mesedetan jokatzen dugula demostratu behar dugulako.

    Kontuan izan behar dugu ere MLNVk gure kausa nazionalarekin joku politiko bat egiten duela eta horrengatik aldarrikapen nazionalaren muturra (autodeterminazioa/independentzia) astintzen du erreklamo gisa, bere bidetik abiatu gaitezen. MLNVk independentzia aldarrikatzen du baina praktikan haustura proposatu egiten du, haustura sozial eta politikoaren alde egiten du, hori baita beren bidea, konsignen bidez jendea manipulatzea, beren bidera joan daitezen. Noski bide honek ez gaitu apur bat ere urbildu Burujabetzara.

    Horrengatik ikara piskat ematen dit, laguna, ikustea autonomia eta independentziaren artean zatiketa egiten duzula. Autonomia independentzirako pauso bat da, pausorik badago horretarako. MLNVko ideologoek bien arteko kontrajarpena egiten dute jende abertzalea hausturaren bidetan jartzeko asmoz.

  23. MLNV azkar ahaztu nahi izan digute eurek autonimaren aldeko egindalo apustua loilako przesua bertan behera utizi nahi izan zutenean: Laurak Bat alternatiba demokratibo horretan autonomia planteatzen zen.

    Rafel Veraren garaian Rafel Verak estatu Federala planteatu egin zioen Argelen, eta ez dute zer ikusirik funtsean, nahi praktikan antzekoak izan, estatu federala eta estatu autonomikoa.

    Guk EAJ autonomia «mal menor» bezala ikusi dugu beti eta sekulan n ez diogu gure foruen berreskurapen gaurkotukoari uko egin.

    Hori da aldea, eurek lurraldekotasunaregatik gu baino gehiago amore eman dutela.

    MLNVkoak izan dira autonomistak azkenko aldi honetan. hori argi ta garbi esan beharra dago.

  24. JELen agur

    Apreciado Igomendi, suscribo la practica literalidad de los que has escrito.
    Me sobran algunas cosillas. NMe sobra lo de ser soberanista. Es una redundancia. Ser dueño de si mismo implica obligatoriamente ser soberano de sí mismo. Pero ser soberanista no lleva necesariamente al camino de la libertad (soberanos hemos conocido unos cuantos, ¿verdad? y soberanistas con ideologias totalitarias, los estamos padeciendo, ¿verdad?). Me quedo con desear la libertad de Euskadi como nacion, libertad solidaria, libertad segun el principio inspirador de JEL. Aqui se implica todo lo demas. Todo lo demas que no incluye la separacion necesariamente, como bien dices para otros temas, como la autonomia, la separacion no seria más que un medio para el objetivo de la libertad y segun el criterio de los ciudadanos. De nada sirve, incluso es contraproducente la separacion para acabar de titere de terceros paises.
    Soy nacionalista, lo que implica ser abertzale, pero ser abertzale no implica ser nacionalista. Soy nacionalista en JEL.

  25. «Horrengatik ikara piskat ematen dit, laguna, ikustea autonomia eta independentziaren artean zatiketa egiten duzula. Autonomia independentzirako pauso bat da, pausorik badago horretarako. MLNVko ideologoek bien arteko kontrajarpena egiten dute jende abertzalea hausturaren bidetan jartzeko asmoz.»

    1. Nik ez dut autonomiaren eta independentziaren artean hausturarik sortu hori ematen badu, behintzat.
    2. Nik beste galdera bat dut. Autonomia burujabetzarako bide bat bada, ¿Noiz bukatzen da bide hori? ¿Nola esan genezake bat hasi eta bestea bukatu direla? ¿Ez litzateke interesgarria galdetuko bagenio gure buruari autonomiatik burujabetzara pasa beharko ginatekela? Edota alderantziz ¿Beharbada autonomia prozesuan gelditu ez bait dugu ezer lortu nazio eraikuntzaren ezparruan, herriaren zatiketa dagoelako?
    MLNV-koek hausturaren bidean jartzen gaituzte arazo honekin, baina baita espainiar gobernuak. Galdera litzateke: ¿Azkenean ez da hobe espainiarrentzat gu geure artean inongo erlaziorik ez izatea eta geure funtsezko ideiekin talka etengabean egotea, euren ideiekin bat ez egitea baino?
    Hau baantza bat bezelakoxea dugu, azken urteetan erdian egoteko ahaleginak egin ditugu eta besteek alde batera edota bestera bultzatzen gintuzten. Balantza hortan batzuk, nik esaten dudana entzutean, MLNV-arekin nagoela esaten dute. Hots, balantzaren alde batera joan naizela. ¿Baina, hori pentsatzen dutenek, ez al dute apur bat bakarrik ez bada ere, balantzaren beste aldera jo?

  26. Igomendi, gracias por copiar algunos de mis posts en aberriberri. Creo que cuanta más gente pueda leer lo que creo que es el sentimiento de muchos mejor. Por tanto, eskerrik asko. Pero creo que nos están mezclando y alguno puede pensar que somos el mismo.
    Y después de este pequeño autobombo, arira:

    Nire ustez gu ez gara transbertsalak eta alderdia inoiz ez dala transbertzala izan. «Zentralak eta zentratuak baizik». Jakin izan dogu zein dan gure helbura abertzale moduan eta ildo horretik jarraituta, jakin izan dogu zelan edo nola jokatu momentu bakoitzean. Herri honek inoiz baino gehiago, plurala dela erakutzi digu. Hortan guztiz adoz nago eta pluraltasun horrekin jokatu behar da inor marginatu barik (auto-marginatuak beste gauza bat dira). Niretzat, eta hainbaten esan dut, Euskalduna, herri hau maite dauena da, eta zihur nago (agarrate que hay curva) PSEe koek ere herri hau maite dutela. Eta azaltzen dut.

    Herri hau maite dute, hori dudan jartzea boomerang bezela aurkitu dezakegu gure begitartean (beti esan dogu sentimenduak ezin direla ukatu) baina guk abertzaleok ez dugu herri hau bakarrik maitatzen “herri bezela”, herri hau “Aberri bezela” maite dogu. Hori da gure ezberdintasuna beraiekin. Beraiek herria maite dute baina beraien Aberria España da, Guk herria maite dogu baina Aberri bezela. Euskaldunen Aberria EUZKADI da. Baina Euskaldunen Herria Euskalherría da. Frankok ere onartzen zuen Euskalherria baina ez Euzkadi.
    Orain ematen du Euskal Herría esaten dauanak kutxu abertzalegoa daukala, baina beno, hori bakoitzak bere buruakin dauzkan kakanahazteekin bat dator. Oraingoan, botua eman duten gazte asko eukalduna izan da, euskadin jaio da, euskera guk askok baino hobeto erabiltzen dute, baina botua PSEeri eman diote. Zergatik? Ez dira abertzaleak. Baina euskaldunak (euskalherritarrak) dira eta sentitzen dira eta “aberrien” kontutan pentzau ere, ez dute egiten.. Hau ez badogu gainditzen eta konplexu barik esaten, gureak egin du. (PPkoekin beste tratadu bat egin leike).

    Dana dala, uste dot, hainbat blogetan ikusita ikusten dodana, printzioetatik hasi beharko garela. Zer garen, zertarako gauden, zein da gure helburua, zein izan behar den gure estrategia eta gero bakoitzak hartu beharko dau bere erabakia. Ez da txarto etorriko ez, momentu hau, jakiten badogu benetako erreflexio bat egiten. Zentzunez, errespetoz eta errudunak bilatu barik. Enpresa munduan esaten dan bezela “mientras estaban buscando culpables, el cliente se ha ido a la competencia”. “Y cuando ya despidieron a todos los culpables, la empresa tuvo que cerrar” Hortan gelditzen bagara erderaz edo gaztelaniaz esango dut “apaga y vámonos”.

    Baina noski, alderdi bat ez da enpresa bat. Edo bai?

  27. Ya siento la faena de k t konfundan konmigo, sobre todo xk tengo 1 ortografia fatal. D vez en kuando veo alg1 artikulo interesante lo kuelgo xa diskutirlo xo veo k no se entiende vbien k es 1 post tuyo. Lo rekalkare la siguiente vez, xo pensaba k kon decirlo en la introdukcion y poner el link era suficiente. Habra k reforzar el tema la proxima vez. Gracias x el komentario y x el post, k me parece muy bueno.

  28. «Noiz bukatzen da bide hori? ¿Nola esan genezake bat hasi eta bestea bukatu direla? ¿Ez litzateke interesgarria galdetuko bagenio gure buruari autonomiatik burujabetzara pasa beharko ginatekela? Edota alderantziz ¿Beharbada autonomia prozesuan gelditu ez bait dugu ezer lortu nazio eraikuntzaren ezparruan, herriaren zatiketa dagoelako?».

    Bide hori ez da bukatzen, laguna, baizik eta pausoz pauso aurrera dijoa. Eta ez dijoa aurrerago ordezkaritza soziala galdu dugulako eta gehiengo aski ez dugulako. Hau da: lendakaritza galduta, pentsatzea «autonomiatik burujabetzara pasa beharko ginatekeela», hori pausoa faltsuan ematea litzateke. Ez laguna, lehenengo gehiengoa eta ordezkaritza instituzionala irabazi. Eta gero eman behar diren pausoak kalkulatu, dugun indar politiko-sozialaren arabera.

    «¿Azkenean ez da hobe espainiarrentzat gu geure artean inongo erlaziorik ez izatea eta geure funtsezko ideiekin talka etengabean egotea, euren ideiekin bat ez egitea baino?».

    Baina laguna baina ahaztu egiten zaizu gure bidea, PNV-EAkoena, bide instituzionala dela, batez ere gure tradizio historikoak bultzata eraiki baiditugu herri hontako instituzioak. Eta MLNVkoek bere araberako kontrapotere sarea eta bere egitura du, «instituzio». Beraz ez dago hemen ideien talka, errealitateen talka baizik, batzuk bide batetik joan gara eta besteak bestetik, kontrakotik, MLNV euskal instituzioen kontrako indarra baita eta asko atsegin baizazio hor Patxi LOpez eta Arantxa Quiroga edukitzea.

    Eta gero noski dator abertzaletasunaren ereduaren gakoa. Giza-eskubideen eta hiritarren defentsa izan behar baita edozer estatu ala gobernuaren lehentasuna. MLNVek hein horretan bestelako erlijio ala pentsakera du, ez du uste giza bizia sakratua denik eta gogorkeria zilegi zaio bere bidean. Autodeterminazioa eta Burujabetza berentzat ikurra besterik ez dira. Ikustazu Nafarroako kasua: MLNVre itzaletik atera, eta abertzaletasunak arnas egin al izan du eta burua atera eta indar politiko askea eta zilegi gisa jokatzen ari da NaBairekin. MLNVren kontaktua dena kakazten du.

    Ni EA-PNV ingurukoa naizenez gainera badakusat nire herrian MLNVkoak nola portatzen diran nazionalistekin eta hori ez da anaitasuna, gerra baizik, gerra eta faltsukeri itzela. Erasotuak eta mehatxatuak dira. Horiekin ez dago inolako konponbiderik. PP eta PSOEko militanteek ez dituzte gure batzokiak ala alkartetxeak erretzen ez gure jendea pertsonalki mehatxatzen.

    Hau guztia kontuan izan beharko zenduke.

  29. «Bide hori ez da bukatzen, laguna, baizik eta pausoz pauso aurrera dijoa. Eta ez dijoa aurrerago ordezkaritza soziala galdu dugulako eta gehiengo aski ez dugulako. Hau da: lendakaritza galduta, pentsatzea “autonomiatik burujabetzara pasa beharko ginatekeela”, hori pausoa faltsuan ematea litzateke. Ez laguna, lehenengo gehiengoa eta ordezkaritza instituzionala irabazi. Eta gero eman behar diren pausoak kalkulatu, dugun indar politiko-sozialaren arabera.»

    Hori neure lehen postean esan dudana da.

    «Baina laguna baina ahaztu egiten zaizu gure bidea, PNV-EAkoena, bide instituzionala dela, batez ere gure tradizio historikoak bultzata eraiki baiditugu herri hontako instituzioak. Eta MLNVkoek bere araberako kontrapotere sarea eta bere egitura du, “instituzio”. Beraz ez dago hemen ideien talka, errealitateen talka baizik, batzuk bide batetik joan gara eta besteak bestetik, kontrakotik, MLNV euskal instituzioen kontrako indarra baita eta asko atsegin baizazio hor Patxi LOpez eta Arantxa Quiroga edukitzea.»

    Barkatu, ez dakit ongi espresatzen banaiz. Nik MLNV-a ezrtarako ez dut sartzen. Ez dakit nondik ateratzen den. Behar bada, hori da problema. Orain arte esan dudan guztian ez dut MLNV-arekin hitzegin behar denik edo ez esan. Baina zuk hori behin eta berriz ateratzen didazu hildora. ¿Zergati? Ez dakit. Nire bigarren posta horri buruz doa.

    «Eta gero noski dator abertzaletasunaren ereduaren gakoa. Giza-eskubideen eta hiritarren defentsa izan behar baita edozer estatu ala gobernuaren lehentasuna. MLNVek hein horretan bestelako erlijio ala pentsakera du, ez du uste giza bizia sakratua denik eta gogorkeria zilegi zaio bere bidean. Autodeterminazioa eta Burujabetza berentzat ikurra besterik ez dira. Ikustazu Nafarroako kasua: MLNVre itzaletik atera, eta abertzaletasunak arnas egin al izan du eta burua atera eta indar politiko askea eta zilegi gisa jokatzen ari da NaBairekin. MLNVren kontaktua dena kakazten du.»

    Horrekin ados. ¿Nork esan du kontrakoa? ¿Nik? Ez dut uste…

    «Ni EA-PNV ingurukoa naizenez gainera badakusat nire herrian MLNVkoak nola portatzen diran nazionalistekin eta hori ez da anaitasuna, gerra baizik, gerra eta faltsukeri itzela. Erasotuak eta mehatxatuak dira. Horiekin ez dago inolako konponbiderik. PP eta PSOEko militanteek ez dituzte gure batzokiak ala alkartetxeak erretzen ez gure jendea pertsonalki mehatxatzen.»

    Azkenean berdin bukatzen duzu. NIk ez dut Espainia edota espainiarren aurkako xede edota inongo gogorik. Nik esan dudana da, eta irakurri hobeto idatzitakoa, herri honetan bi suren artean gaudela. Ez garela batzuekin eraman behar (MLNV) hauek dakarkigutena gorrotoa eta indarkeria bait dira. Baina hori argi izanda, ezin garela espainiarrekin fido. Ez dute jendea hiltzen. Ez dute pinturaz betetako globo edo molotov koktelik botatzen. Baina bai jokatzen dute gure herriarekin, besteek egiten duten bezela. Gure herria kaka garbitzeko erabili, botuak jasotzeko erabili edota euron beste herri/hiri/autonomiatan eginiko akatsak baztertzeko erabili egiten dute. Hori horrela da. Bai, demokratikoki egiten dute. Baina demokratikoki gauza txar asko egin daitezke.

    Nik neuk ere, alderdikide bezela, bi alderdi hauei onena opa diet. Baina ez naiz ahazten nola egin diren gauza batzuk. Nola jokatu den, PSOE-ko jendearekin hitzeginez, eta nola bukatu dugun. Gerla, ez, baina politika egiteak denoi gustatzen ez zaizkigun gauzak dakar. Hau bat da. Bidea edo lekua eman genion, eta jada, ez dago leku gehiago ematearik. Orain beste bide batzuk bilatu behar dira. Demokratikoak eta guzti hori. Baina kontuan izan, demokrazia hori ez datorrela euren legeetatik, baizik eta guk, euren legeok nola gure onurarako erabiltzen dugun horretatik..

    Hau guztia ere kontuan izan beharko zenduke.

  30. Ene laguna:

    Zuk esaten zenduen:

    “Noiz bukatzen da bide hori? ¿Nola esan genezake bat hasi eta bestea bukatu direla?»

    Bidea noski autonomiatik independentziarako bidea zen. Eta nik bakarrik galdera horri erantzun dizut. Konforme bazinen primeran.

    Eta gero hau diozu:

    “¿Azkenean ez da hobe espainiarrentzat gu geure artean inongo erlaziorik ez izatea eta geure funtsezko ideiekin talka etengabean egotea, euren ideiekin bat ez egitea baino?”.

    «Gure arte» hori, laguna, MLNV eta «gure arte»koa zela iruditu zait. Zuk hala ez dela esaten baduzu bale. Baina orduan galderak ez du inongo zentzurik. «geure artean inongo erlaziorik ez izatea» esaten zenduenean, zein zen «gure arte» hori? Bestela ulerezina gertatzen da zure parrafoa.

    Konforme nago bi suren artean gaudela eta are gehiago esango nuke gainera espainiarrak zuk ondo adierazi bezala demokrazia paregabeki manipulatzen dutela gure eta demokrazia beraren kalterako. Hori ukaezina da.

    Guk adostasun portaera izan behar dugu espainolekiko eta PSOErekiko. Itxura hori emanez lortu du PSOEk zentratuago egon, nahiz eta hauteskundeen biharamunean hori guztia pikutara bidali.

    Beste bide batzuk bilatu beharko ditugu, lehen bidea lendakaritza berriz ere lortzeko bideak asmatzea izan beharko da. Eta bide hori español beraiek erakutsiko digute, PP-PSOEren arteko akordioak gauza garbi utziko baititu eta, noski, hor guk gure erantzuna eman beharko dugu. Eta erantzuna izango da autogobernua defendatzea, euskara defendatzea, orain artean duguna defendatzea beren erasoetatik. Eta bide horretatik gehiengoa berriz ere lortzea.

  31. Barkatu Panpox, baina uste dut ez nagoela zurekin ados. MLNV-a ez da PNV-EA-ARALAR. EB ere sartu nezake nahi bazenu. Esaten dudana horien arteko laguntasun eta elkarlana da. Baina, batzuk batetik eta besteak bestetik joaten badira, ez gara inora joango. Eta nik dakidala denak daude ETA-ren aurka.

    Bestalde espainolekiko adostasunari buruz diozuna eta PSOE-k horri ezker izandako garaipena. Ba ez dut ongi ulertzen. PSOE-k eta PP-k, hainbat urte daramatzate egunero beraien propaganda telebista, iragarki eta irratietan jaurtitzen. Ez dute izan inongo aukera emateko xederik -hori bozkaketa eguna eta gero PNV-rekin ikusi zen bezela- eta argi dute nora doazen. Hori ikusita, lagun hori, beraiekin adostasuna lortu nahi baduzu, bada eurek nahi dutena egin beharko duzu. Hori, oraingo bozketan ikusi da. Pena da baina horrela da. Eta nahiz ta hemen gutxiago izan, Espainian gehiago dira, eta hori beraientzat garaile sentitzea da. Horrela bada, ez duzu inoiz beraiengan inongo ulerkortasunik izango.

    Utzi dezagun gauzak horrela eta ikus dezagun zer gertatzen den. Azkenean sorpresak ere gertatzen bait dira.

    ¿Edo ez?

  32. Ene laguna:

    Aklaratu didazu lehen puntua eta esan didazu «gure artekoa» espresioan ez zela MLNV sartzen eta horrek balio dit. Zoritxarrez hor aipatzen dituzun zenbait indarrek MLNV-ek egin behar duen «polo soberanista»ren intxaurretara jo nahi dute, PNVrekin ezer egin baino lehenago.

    Adostasunik izan behar badugu españolekin izan behar da bizi dugun kiountura ekonomikoa gainditzeko asmoz eta gure autogobernua gehiegi izorratu ez dezaten. Noski abertzaleok gure bidea egin beharko dugula ataka larri hontan. Eta noski baino noskiago gure kritika beraiek egingo dituzten demasien araberakoa izan behar dela.

    Erabat ados gauza asko gertatu daitekeela. Nik, benetan, uste dut oso legealdi arantzatsua gertatuko zaiela españolei. Eta guk ondo egiten badugu legealdi bateko lorea izango da beraiena.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *